‘Ani Tunggu Abang Balik..’ – Terpis4h 241 Hari, Air Mata Ayah Gugurr Bila Lihat Jas4d Mak

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kemat1an. Sebagai orang Islam, kita perlu reda dan menerima setiap uj1an yang diberikan kepada kita.

Terbaru, seorang pengguna Facebook, Nija Tahar ada berkongsi lu4han hati selepas pemergian ibu tercinta. Lebih mervntun hat1 apabila mengetahui ibu bapanya yang telah lama tidak berjumpa akhirnya ‘dipertemukan’ kembali dalam keadaan yang mereka tidak j4ngka sama sekali.

Sudah 241 tidak berjumpa

Setelah 241 hari mereka tak berjumpa, akhirnya mereka berjumpa kembali tapi dalam situasi yang berbeza. Kali terakh1r mak jumpa ayah pada 17 Mac 2020 (Selasa). Masa tu aku hantar ayah untuk kuarantin dekat Singapura, memandangkan ayah adalah warganegara Singapura.

Mak bye-bye ayah dekat balkoni dengan menyimpan harapan untuk berjumpa kembali selepas 2 minggu kuarantin dijalankan. Dari minggu ke minggu, bulan ke bulan, mak terus berharap untuk ayah pulang. Setiap kali video call, mak mesti akan menangis dan tanya bila ayah boleh balik.

Setiap kali itu kami akan pujuk mak suruh bersabar dan doa banyak-banyak. Sampai lah di hujung-hujvng hay4t, bila video call, mak dah tak tanya lagi bila ayah nak balik. Tapi mak cakap ‘Ani akan tunggu abang balik’. Ayat tu sedikit meleg4kan ayah.

Menurut perkongsian Nija Tahar, dia meluahkan rasa sed1h selepas pemerg1an ibu tercinta, Hjh Saniah Bt Hj Arshad. Difahamkan, ibu bapanya telah ‘terp1sah’ sejak 17 Mac 2020 yang lalu.

Bapanya telah menjalani kuarantin di Singapura dan disebabkan itu mereka terp4ksa melepaskan rindu dengan berhubung menerusi video call sahaja. Tetapi siapa sangka, kerinduan mereka berakh1r dengan satu berita yang sangat menyedihkan.

‘Air mata ayah gugvr melihat jas4d mak’

Ayah cakap dekat aku dengan harapan mudah-mudahan tahun baru nanti ada pelepasan pada orang-orang macam ayah untuk pulang jumpa mak. Ayah cakap ayah tak dapat balik Singapura lagi sampai bila-bila pun tak apa. Ayah nak jaga mak. Kami tak sangka mak akan pergi secepat ini, sebab mak tak ada sak1t ten4t, mungkin mak tak nak susahkan semua orang.

Alhamdulillah mak pergi dengan tenang di hari jumaat. Dia hari yang dia selalu id4m-id4mkan. Rindu antara mereka sangat-sangat mendalam, aku sendiri tak pasti aku akan dapat lalui s1tuasi macam mereka. Ayah sangat-sangat tenang, dalam hati ayah hanya Allah je yang tahu. Tapi air mata ayah gugurr bila melihat jas4d mak.

Tambah Nija lagi, ibunya telah menghembvskan naf4s terakhir pada penghulu segala hari iaitu pada hari jumaat, 13 November 2020 yang lalu.

Walaupun pada awalnya si bapa kelihatan sangat tenang, tetapi disebabkan terlalu sedih dan rindu, air matanya gugurr apabila melihat jas4d si isteri di depan mata.

‘Kami sayang mak sampai syurga’

Ayah kuat sebab ayah nak anak-anak dia sekuat dia dan terima takd1r Allah. Tapi ayah, anak-anak ayah tak sekuat ayah. Semalam selepas pengebum1an mak, ayah terus dibawa kuarant1n 2 minggu. Aku tak dapat bayangkan keadaan ayah dan adik aku yang masih di kuarant1n di Singapura.

Semoga mereka terus kuat dan tabah. Semoga Allah anugerahkan mereka kekuatan yang luar biasa. Cinta, kasih dan sayang mak, ayah sangat luar biasa. Semoga kami akan berjumpa mak semula di syurga. Kami sayang mak sampai syurga.

Al-Fatihah
13 November 2020 -Jumaat-
Hjh Saniah Bt Hj Arshad

Difahamkan, selepas upacara pengebum1an selesai, ayahnya telah dibawa pulang semula ke Singapura dan perlu menjalani kuarant1n selama dua minggu. Dalam pada itu, Nija berharap agar ayah dan adiknya di Singapura akan terus kuat mengharung1 kehidupan yang akan datang.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di@PENMERAH

Sumber: Nija Tahar

PERHATIAN: Pihak PENMERAH tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak PENMERAH juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "‘Ani Tunggu Abang Balik..’ – Terpis4h 241 Hari, Air Mata Ayah Gugurr Bila Lihat Jas4d Mak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*